På mountainbike genom Snogeholm

Jag bestämde mig att övverraska min kille med att hyra mountainbikes över dagen, han har alltid pratat om det och jag tänkte att det skulle bli en rolig upplevelse. Vi körde till ett område mitt i Skåne, Snogeholms strövområde. Det är ett relativt stort område med varierande natur, massvis med olika leder både för en lättare promenad och rena naturslingor. I området finns det även tre större sjöar med sandstränder och bryggor.

Vi hämtade ut våra cyklar, skinande röda, förmodligen ganska nya mountainbikes och jag ställde in höjden på sadeln. När jag satte mig redo för att cykla iväg insåg jag att jag totalt glömt bort det faktum att jag aldrig cyklat på en cykel med mer än tre växlar och absolut inte en mountainbike.

Det första metrarna på cykelturen var därför långsam, hackig och full med stopp och utrop som "men hur gör man", "detta är ju omöjligt". Efter första nedförsbacken halvts blundande med handbromsarna hårt intrycka börjar det dock släppa. Plötsligt känndes det lätt.

Vi cyklade först längst med breda grusvägar som slingrade sig fram mellan gårdar och mindre hus. Det fanns många olika leder att välja mellan. Skåneleden var den som främst bestod av grusvägar - inte så kul när man har en mountainbike. Vi satsade därför på de mindre lederna som var naturliga stigar rakt in i skogen. Det var riktigt kul att cykla över stock och sten men ändå känna att man hade kontroll.

Efter någon mil kom vi fram till en glänta med grillplats och bord. Vi hade med oss en hel del gofika. Varmt underbart doftande kaffe, några ostmackor och smoothies på jordgubbar och blåbär. Det fanns inga andra i gläntan och det var därför tyst, lugnt och helt perfekt, som det oftast är i skogen.

Vi följde inte direkt en specifik led utan cyklade kors och tvärs över hela området. Den absolut bästa platsen var dock när vi kom fram till Sövdesjön. Intill sjön fanns en mindre strandremsa, det var långgrunt och det fanns några öar längre ut i sjön. Några hade redan sattit upp tält och börjat grilla när vi kom dit på eftermiddagen.

Tillslut var vi tvungna att cykla tillbaka, efter över två mil på cykel, vi var trötta men glada.