På jakt efter Nimis – konstverket gjort av drivved och tusentals spik

Vi åkte till Mölle vid Kullabergs naturreservat för att gå till Lars Vilks konstverk Nimis. Konstverket består av massvis med plankor och drivved som glest spikats ihop och bildar gångar, rum och torn. Det går, på egen risk, att gå igenom konstverken som då leder en hela vägen ner till stenstranden. En mycket lekfull och kreativ plats.

Nimis längst ner vid strandkanten

Det hade redan blivit kväll när vi kom fram, ryktet sade att vägen fram till Nimis skulle vara tuff och svår men vi chansade på att vi skulle hinna fram och tillbaka innan solnedgång. Det kan ju inte vara hur svårt som helt.

När vi kom fram till parkeringen, efter att ha kört in på en spiralväg som tog oss upp för backen kom vi fram till en nästintill tom parkering. Det syntes inte till någon skylt till Nimis så vi chansade på det som kändes mest logiskt och kom ut på en stor gräsplan.  Solen värmde ryggen och det var en svag bris.

Fält i närheten av Nimis

Det kändes helt underbart att vandra i kvällssolen bara jag och H. Vi kom snart fram till en liten stig och H ansåg att:

Här måste det vara!

Med den logiken traksade vi glatt vidare. Jag började dock känna mig tveksam. Jag hade läst att det skulle finnas någon form av utmarkering till Nimis även om det inte är en officiell led. Här fanns inget sådant bara en naturlig stig. Vi kom längre och längre in i skogen och jag blev mer och mer tveksam.

Jag tveksam över H:s guidning till Nimis
Magiskt utsikt vid en okänd led

Helt plötsligt finner jag mig själv krympandes bakom H in bland några buskage och tänker: ”Detta kan inte vara rätt”. Först när naturstigen helt tar slut och vi står täckta i löv och taggar på alla fyra inser även H att detta inte var rätt. Utsikten var ju dock magisk!

Vi fick vända och leta efter en annan väg. Ännu fanns det tid. Då ser vi äntligen ett gult N och därmed vägen till Nimis.

Symbol för vägen till Nimis

Jag trodde att vi skulle behöva ge upp men nu kände jag mig hoppfull igen. Nu fanns det massor med skyltar till Nimis som bara var raka spåret att följa. Det var ganska breda skogvägar, täckta med stora stenar. Vi kommer fram till en brant backe där det ligger två stora grenar som ett kors för. Det känns som den enda vägen så vi börjar ta oss ner för den branta vägen – vägen till Nimis skulle ju vara en utmaning.

Jag som tar mig mer för den branta backen

Det var riktigt tufft att ta sig ner. När vi är nästan helt nere möter vi två killar som säger att om vi letar efter Nimis var vi fel ute. Jaha det var det, nu började solen gå ner så vi fick ge upp.

En ny dag och den rätta vägen till Nimis

Efter en natt i tält i närområdet begav vi oss tidigt tillbaka till leden. Nu var parkeringen fylld med bilar och massor var på väg till Nimis. Det var bara att följa strömmen och framför oss sträckte sig äntligen de massiva trädkonstverken upp i skyn.

Det var en väldigt rolig utflykt som var värt alla felvägar. Det finns dock massor med spik överallt så man får vara lite uppmärksam, speciellt om man har barn.

Hitta hit

Nimis 263 77 Mölle

Följ de gula N:en. Leden är krävande men du ska ej gå ner för några branta backar förrens du är framme vid konstverket.